onsdag 31 oktober 2007

Grubbel, grubbel...

27/10

Så har en vecka gått på projektet och jag har fortfarande inte kommit på vad jag ska göra. Är fortfarande irriterad på hela upplägget, men det kommer väl klarna tids nog, bara jag sätter igång med arbetet kommer jag nog komma underfund med hur allt hänger ihop, och hur jag vill ha det. Men jag måste börja med gestaltningen och det har jag inte gjort. Jag har idéer, men inga klara val. Ett spår jag är inne på är höst, att gestalta årstiden vi är inne i, ta upp konflikten som finns mellan sommar och vinter, och även den konflikt som finns inom en, i det att sommaren är förbi, och den långa mörka vintern hägrar. Jag älskar hösten och hade gärna jobbat med det, men det känns inte riktigt som ett relevant ämne, så jag vet inte. En annan sak jag funderar på är om jag kanske ska arbeta med beställningar jag har fått. Dels en plansch till en pjäs, dels en tavla. Hmmm…

Bleh, det är för tamt, för mesigt, för...jag! Måste gräva lite djupare.

En sak som jag har tänkt på en del, är att låta konfliktmomentet vara det inom mig själv. Jag har en enerverande tendens att krångla till saker och ting, göra det svårare än det egentligen behöver vara. Skulle jag inte kunna låta konflikten vara den inneboende konflikten i mig själv? Den som ligger mellan skaparglädjen och nyfikenheten, och rädslan för att göra fel. Naturligtvis, eftersom detta är en utbildning, kommer allt vi gör här bli bedömt, och vid bedömning finns alltid vissa kriterier, inte rätt och fel, men lite mer bra och lite mindre bra. Jag har mycket svårt för att skapa fritt och kasta mig ut i det okända, om jag vet att mitt arbete kommer att bli bedömt och betygssatt, få en stämpel i pannan. Jag hade ju kunnat strunta i det, men jag finner det svårt. Sedan finns ju de inneboende kraven, den eviga kampen mot sig själv, och jag vet inte om det är så mycket bättre. Lite grand som Foucaults idé om panoptikon, självreglering. Alltså, jag hade kunnat arbeta med detta, och ha detta som konflikt, den motsättning i skolvärlden som finns mellan att dels skapa och utvecklas, testa på nya saker, och dels bli bedömd. Både i relation till mig själv personligen, och i relation till skolan i allmänhet. Skulle det funka? Hmmm, jag får se…

Inga kommentarer: